Профессор Высшей школы экономики.
Ист.: История — поле сражений. Москва: Собрание, 2015.
История — поле сражений. Москва: Собрание, 2015. С. 459–518.
Первый полный перевод на русский язык исторической апологии Теонеста Багосоры, в которой отразились основные исторические и политические представления, свойственные руандийской политической элите хуту в постколониальную эпоху. Перевод сопровождается подробными историческими комментариями.
Théoneste Bagosora. The Assasination of President Habyarimana, or The Final Tutsi Attempt to Regain Power in Rwanda by Force (trans. by Ivan Krivoushin and Eugenia Krivoushina)
The first complete Russian translation of Theoneste Bagosora’s historical apologia which reflects the principal historical and political ideas of Hutu political elites in the post-colonial era. The translation is accompanied by detailed historical commentary.
История — поле сражений. Москва: Собрание, 2015. С. 382–396.
В статье рассматриваются особенности трактовки истории Руанды полковником Теонестом Багосорой, одним из главных организаторов геноцида 1994 г. Автор приходит к выводу, что эта трактовка полностью подчинена политико-идеологическим задачам. В ее основе лежит бинарный «черно-белый» взгляд на национальную историю, и она носит расистский и этнизированный характер. Через особую интерпретацию прошлого Руанды Багосора пытается оправдать геноцид тутси и снять с себя и своих соратников ответственность за одну из крупнейших трагедий в истории человечества. Систематизированная им историческая аргументация легла в основу всех последующих попыток приуменьшить масштаб или даже поставить под сомнение сам факт геноцида 1994 г.
Ivan Krivoushin. History as a Justification of Genocide: Rwanda’s past through the eyes of Théoneste Bagosora
This article discusses the specific interpretation of Rwanda’s history by Colonel Théoneste Bagosora, a principle organizer of the 1994 genocide. The author concludes that this interpretation is shaped entirely by Bagosora’s political and ideological goals. His approach is based on the binary «black-and-white» view of national history and is tainted by racial and ethnic prejudices. By interpreting history in this way, Bagosora tries to justify the genocide of the Tutsis and to absolve himself and other Hutu leaders of responsibility for one of the greatest tragedies in the history of mankind. The historical arguments that he developed and systematised have become the basis of all subsequent attempts to revise, negate or trivialize the 1994 genocide.