Научный сотрудник Нижегородского государственного университета им. Н.И. Лобачевского.
Ист.: Scripta antique. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры: альманах. Том X. 2022. Москва: Собрание, 2022.
Scripta antiqua. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры. Том X. 2022. Москва: Собрание, 2022. С. 161-178.
Наше внимание привлекли две серии драхм Рескупорида II: с изображениями царя на коне и Афродиты на троне на реверсе. Интерес к ним отнюдь не случаен. полагаем, что их чеканили весь период правления Рескупорида II. причем прослеживается эволюция монетных типов. Изучение этих артефактов позволило уточнить современные представления о состоянии дел в Боспорском царстве при Рескупориде II. считаем, что этот государь, как и его отец Оавромат II в ходе второй Боспорской войны сражался с северопричерноморскими племенами за контроль над Восточной Таврикой и Северным Кавказом. На изучаемых бронзах различимы дифференты.
Полагаем, что они являлись метками боспорских монетных дворов. причем большая их часть - сарматские знаки. В результате изучения этих обозначений удалось проследить не только организацию денежной эмиссии, но и территориально-административное устройство Боспорского государства в период правления Рескупорида II.
M.M.Choref. BRONZES OF RHESCUPORIS II WITH IMAGES OF THE KING ON HORSEBACK AND APHRODITE ON THE THRONE ON THE REVERSE AS SOURCE
Our attention was attracted by two series of drachmas of Rhescuporis II: with images of the king on horseback and Aphrodite on the throne on the reverse. The interest in them is by no means accidental. We believe that they were minted throughout the reign of Rhescuporis II. Moreover, the evolution of coin types is traced. The study of these artifacts made it possible to clarify modern ideas about the state of affairs in the Bosporus kingdom under Rhescuporis II. We believe that this sovereign, like his father Sauromat II, during the Second Bosporus War, fought with the northern Black Sea tribes for control over Eastern Taurica and the North Caucasus.
t is also important that the studied bronzes are distinguishable trims. We believe that they were the marks of the Bosporus mints. And most of them are Sarmatian signs. As a result of studying these designations, it was possible to trace not only the organization of the money issue but also the territorial and administrative structure of the Bosporus state during the reign of Rhescuporis II.
Scripta antiqua. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры. Том IX. 2021. Москва: Собрание, 2021. С. 264-276.
Объектом изучения стал мраморный бюст, т.н. «Портрет Адриана в лавровом венке», хранящийся в собрании Государственного Эрмитажа. Он атрибутируется как изображение знатного и влиятельного провинциала, жившего в Сирии во второй—третьей четвертях III в. Многие детали позволяют видеть в нем Одената из Пальмиры. Полагаем, что его статуя была установлена на главном форуме Элии Капитолины. Судя по экспрессии, речь должна идти о его прижизненном изображении. Появление статуи Одената в Элии Капитолине было обусловлено вхождением Сирии Палестинской в зону влияния Пальмиры в период его правления c 260 г. н.э.
S.A.Yatsenko, M.M.Choref. ON THE ATTRIBUTION OF “PORTRAIT OF HADRIAN IN A LAUREL WREATH” FROM THE COLLECTION OF THE STATE HERMITAGE
The object of study was a marble bust, the so-called “Portrait of Hadrian in a laurel wreath”, kept in the collection of the State Hermitage. It attributed as an image of a noble and influential provincial who lived in Syria in the second and third quarters of the 3rd century. Many details allow us to see in it Odaenathus of Palmyra. We believe that his statue was installed on the main forum of Elia Capitolina. Judging by the expression, it should be about his intravital image. The appearance of the Odaenathus statue in Aelia Capitolina was due to the entry of Syria Palaestina into the zone of influence of Palmyra during his reign since 260 CE.
Вестник истории, литературы, искусства. Том XIV. 2019. Москва: Собрание, 2019. С. 7-17.
Наше внимание привлек уникальный памятник торевтики — блюдце с надписью «ΒΑСΙΛΙСΗС ΓΗΠΑΠΥΡΗΩС» и с обозначениями и , найденное в 1959 г. при раскопках Неаполя Скифского. Вслед за М.Ю.Трейстером полагаем, что оно не могло принадлежать Гепепирии — жене Аспурга и матери Митридата VIII(III) и Котиса I. В свою очередь заметим, что в обозначениях и следует видеть очевидные знаки, хорошо известные в Северном Причерноморье и в Таврике. Полагаем, что владелицей изучаемого блюдца была Гепепирия II — супруга Реметалка и мать Савромата II. Она принадлежала к элите сарматского клана, использовавшего знак . Блюдце могло попасть в Неаполь Скифский в качестве добычи, захваченной в ходе Второй Боспорской войны.
M.M. Choref. TOWARDS ATT RIBUTION OF A SAUCER OF QUEEN GEPAEPYRIS FROM SCYTHIAN NEAPOLIS
Our attention was attracted by a unique torevtic monument — the saucer with the inscription «ΒΑСΙΛΙСΗС ΓΗΠΑΠΥΡΗΩС» and with the designations and found in 1959 during the excavations of Scythian Neapolis. We believe following M.Ju. Treister that it could not belong to Gepaepyris — the wife of Aspurgus and the mother of Mithridates VIII(III) and Cotis I. We note in turn that in the designations and one should see obvious signs well known in the Northern Black Sea Region and in Taurica. We believe that the owner of the saucer under study was Gepaepyris II — the wife of Rhoemetalces and the mother of Sauromates II. She belonged to the elite of the Sarmatian clan that used the sign . The saucer could get to Scythian Neapolis as a prey captured during the Second Bosporan War.
Scripta antiqua. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры. Том VIII. 2020. Москва: Собрание, 2020. С. 378-391.
Статуя Геркулеса из Массико, хранящаяся в Musees national du Bardo, была обнаружена в 1946 г. и изучают уже более полувека. Со временем менялись точки зрения на вопрос о ее атрибуции. Изначально в ней видели изображение североафриканское синкретическое божество или одного из «солдатских» императоров. Позже было выдвинуто предположение, что она являлась надгробным памятником сигнифера. Ныне ее считают статуей Геркулеса. При этом исследователи не сочли необходимым выяснить, является ли лик этой скульптуры портретным изображением. Акцентируем внимание на этом вопросе. Считаем, что речь должна идти о весьма реалистичном портрете Траяна Деция. Причем, что немаловажно, этот фрагмент статуи сдвинут влево. Так что линии шеи и плеч не совпадают. Это свидетельствует о переделке скульптуры. Полагаем, что изучаемый монумент изначально был статуей богини-охотницы - местной ипостаси Дианы. Она была облачена в львиную шкуру - символ ее мощи и могущества. В период правления Коммода статую модифицировали. Лик божества был заменен на портрет правящего императора - «римского Геркулеса». После его гибели скульптуру повредили. Была сколота правая часть лика императора. При Траяне Деции статую в очередной раз подправили. Вместо лица Коммода появился лик правящего государя. Переделка была предпринята с целью возвеличивания императора, покровительствующего официальной римской религии. После его гибели статуя потеряла культовое значение и украсила мавзолей. Так что монумент «Геракулес из Массико» является ценным источником по истории Северной Африки римского периода.
M.M.Choref (Nizhni Novgorod). THE FATE OF THE STATUE OR TO THE ATTRIBUTION OF “HERCULES FROM MASSICAUH”
Our attention was attracted by the statue of “Hercules from Massicault”, stored in the Musees national du Bardo. It was discovered in 1946 and has been studied for more than half a century. The views on the issue of attribution have changed over time. Initially, it was seen an image of a North African Syncretic Deity or one of the Soldier Emperors. Later it was suggested that it was a tombstone of the Signifer. Now she is considered a statue of Hercules. However, the researchers did not consider it necessary to find out whether the face of this sculpture is a portrait image. We focus on this issue. We believe that we should talk about a very realistic portrait of Trajan Decius. Moreover, importantly, this fragment of the statue is shifted to the left. So the lines of the neck and shoulders do not match. This indicates a rework of the statue. We believe that the monument under study was originally a statue of the goddess-hunter - the local hypostasis of Diana. She was dressed in a lion’s skin - the symbol of her power and might. During the reign of Commodus, the statue was modified. The face of the deity was replaced by a portrait of the ruling Emperor - Roman Hercules. After his death, the sculpture was damaged. The right part of the emperor’s face was chipped. under Trajan Decius, the statue was once again tweaked. Instead of the face of Commodus, the face of the ruling sovereign appeared. The alteration was undertaken in order to exalt the Emperor, who patronizes the official Roman Religion. After his death, the statue lost its cult significance and adorned the mausoleum. So the monument of “Hercules from Massicault” is a valuable source on the Roman History of North Africa.
Scripta antique. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры. Том VII. 2018. Москва: Собрание, 2018. С. 231-246.
Монеты являются крайне информативным историческим источником. В результате проведения иконографического анализа было выявлено две разновидности статеров чекана селевкидского сатрапа Бактрии Андрагора. Автор полагает, что статеры этого правителя чеканили в Бактрии на двух монетных дворах. Причем символика монет Андрагора не свидетельствует о его попытках отложиться от Селевкидов. Единство идей оформления монет этого правителя и монет Александра Великого говорит о том, что изучаемые монеты были выпущены если не при жизни великого завоевателя Азии, то вскоре после его смерти.
M.M.Choref (Nizhnevartovsk). BIOGRAPHY OF ANDRAGORAS ACCORDING TO NUMISMATIC DATA
Coins present an interesting and extremely informative historical source. Attention is paid to the coins, in particular, stators of Andragoras. As a result of the iconographic analysis, two of their varieties have been identified. The stators of this ruler were minted in Bactria in two mints. The symbolism of Andragoras’ coins does not indicate his attempts to leave the Seleucids. The unity of ideas for the design of the coins of this ruler and Alexander the Great indicates that the coins inquestion were issued if not during the life of the great conqueror of Asia, soon after his death.