Институт философии, Санкт-Петербургский государственный университет, Санкт-Петербург.
Ист.: Scripta antique. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры: альманах. Том X. 2022. Москва: Собрание, 2022.
Scripta antiqua. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры. Том X. 2022. Москва: Собрание, 2022. С. 551-562.
В 1930-е гг. в СССР происходит изменение парадигмы основного исторического нарратива. Новая культура истории сказывается и на осмыслении истории культуры. Это находит отражение не только в текстах научных работ, но и в музейных экспозициях. В публикации представлены материалы по истории музеефикации Исаакиевского собора в Ленинграде в конце 1930-х гг. из фондов центрального государственного архива историк-политических документов Санкт- Петербурга. Источники демонстрируют гетерогенность и непоследовательность властного дискурса, в котором отсутствовал четкий ответ на вопрос: как совместить актуальную повестку и фактуру памятника.
V.G.Ananiev. “WHY ARE WE HERE TO DECEIVE OURSELVES”: TOWARDS THE HISTORY OF THE MUSEUM IN ST. ISAAC’S CATHEDRAL IN THE LATE 1930-IES
In the 1930s in the USSR, the paradigm of the main historical narrative is changing. The new culture of history also affects the conceptualization of the history of culture. This is reflected not only in the texts of academic papers and books, but also in museum exhibitions. This publication deals with the materials (from the funds of the Central State Archive of Historical and Political Documents of St. Petersburg) on the history of musealization of St. Isaac’s Cathedral in Leningrad in the late 1930s. These historical sources demonstrate the heterogeneity and inconsistency of the authoritative discourse, in which there was no clear answer to the question: how to combine the current agenda and the texture of the monument.
Scripta antiqua. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры. Том IX. 2021. Москва: Собрание, 2021. С. 312-328.
В публикации представлен текст лекции выдающегося отечественного искусствоведа и теоретика искусства Ф.И. Шмита «Семантика архитектурных форм Исаакиевского собора», прочитанной 23 января 1933 г. сотрудникам антирелигиозного музея, открытого в здании Исаакиевского собора. Этот источник может быть интересен в контексте проблемы «советская древность», т.к. основным объектом показа музея Шмит предлагает сделать эволюцию архитектурных форм памятника. Он прослеживает историю формирования типов храмовой постройки и дает социо-политическую детерминацию данного процесса. Проект Шмита (интересный, хотя и утопический) можно рассматривать как еще один аспект рецепции древности в актуальном дискурсе СССР 1920-1930-х гг.
V.G.Ananiev (St.-Petersburg). THE SEMANTICS OF ARCHITECTURAL FORMS AS AN OBJECT OF ANTIRELIGIOUS EXHIBITION: F.I.SHMIT ON MUSEALISATION OF ST. ISAAC’S CATHEDRAL
The publication presents the text of a lecture by the prominent Russian art historian and art theorist F.I.Schmit “Semantics of Architectural Forms of St. Isaac’s Cathedral”, delivered on January 23, 1933 to staff of the antireligious museum, opened in the building of St. Isaac’s Cathedral. This source may be of interest in the context of the “Soviet antiquity” problem, because Schmit proposes to take the evolution of the architectural forms of the monument as the main object of the museum exhibition. He traces the history of the formation of types of temple buildings and offers the sociopolitical determination of this process. Schmit’s project can be considered as one of the aspects of the reception of antiquity in the current discourse of the USSR of the 1920-1930.
Scripta antique. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры. Том VII. 2018. Москва: Собрание, 2018. С. 393-408.
Ф.И. Шмит - выдающийся отечественный византинист, историк и теоретик искусства, музеолог. Статья написана на основании эпистолярных материалов из архивного фонда С.Ф. Платонова, хранящихся в Отделе рукописей Российской национальной библиотеки. этот источник позволяет уточнить историю взаимоотношений двух ученых, контекст их научной деятельности, интеллектуальные и повседневные практики академического сообщества России конца XIX - первой трети XX в.
V.G. Ananiev (Saint-Petersburg). F.I. SHMIT IN THE MIRROR OF LETTERS FROM THE ARCHIVAL FUND OF S.F. PLATONOV
F.I. Schmit was a prominent Russian expert in Byzantine history, history and theory of art and museum studies. The article is written on the basis of archival materials (letters) from the archival fund of S.F. Platonov stored in the Manuscript Department of the Russian National Library (Saint- Petersburg). This source allows us to refine the history of relations between these two historians, the context of their research activities, intellectual and everyday practices of the academic community in Russia in late XIX - early XX century.
Вестник истории, литературы, искусства. Том XIII. 2018. Москва: Собрание, 2018. С. 127-135.
В статье реконструируется процесс складывания музеологического знания в период второй половины XVI— начала XVII вв. Данный феномен анализируется в общем контексте развития культуры. Автором выявляется круг основных лиц и корпус базовых текстов, конструирующих музеологию на данном этапе. основное внимание уделяется трактатам Самуэля фон Квикхеберга, габриэля Кальтемаркта и Фрэнсиса Бэкона.
V.G.Ananiev. BETWEEN THE «VASTEST THEATER» AND «SOLOMON HOUSE»: THE ORIGINS OF MUSEOLOGICAL KNOWLEDGE IN THE SECOND HALF OF THE 16TH — THE EARLY 17TH CENTURIES
The article studies the process of forming the museological knowledge during the second half of the 16th — the early 17th centuries. This phenomenon is analyzed within the context of the development of culture. The author identifies the circle of key persons and basic texts constructing the museology at this stage. Main attention is paid to the treatises of samuel von Quiccheberg, Gabriel Kaltemarckt and Francis Bacon.
Вестник истории, литературы, искусства. Том VIII. 2012. Москва: Собрание, 2012. С. 72–82.